7 tips voor na de diagnose

tips voor na de diagnose

Stel, je hebt al jaren last van buikpijn en allerlei ander ongemak. Onderzoek na onderzoek heb je gehad en ineens kom je erachter wat de echte oorzaak van je klachten is: een voedselintolerantie.

Toen ik mijn diagnose kreeg en hoorde dat ik een overgevoeligheid heb voor gluten en daarnaast ook niet tegen melk kan, was ik blij en ongerust tegelijk. Opgelucht omdat ik eindelijk na al die jaren wist wat mij mankeerde, maar ook verward, want wat betekent het wel niet om geen gluten en melk meer te mogen?

In deze blog laat ik zien dat het hebben van een intolerantie geen belemmering hoeft te zijn en geef ik je 7 handige tips voor na de diagnose.

Een nieuwe wereld

Oké. Dus je hebt een voedselintolerantie. Wat nu? Misschien denk je dat je wereld instort nu je geen gluten meer mag, maar dat is helemaal niet zo. Er gaat juist een wereld voor je open! Een wereld zonder buikpijn. Klinkt dat niet fijn? Om je te helpen de lastige tijd vlak na de diagnose door te komen, hieronder 7 handige tips.

  1. Lees! Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk informatie tot je neemt over je voedselintolerantie. Lees boeken, zoek op internet informatie op en bezoek diverse blogs, waarvan doemijglutenvrij.nl natuurlijk het meest. Kijk ook eens op glutenvrij.nl, de website van de Nederlandse Coeliakie Vereniging.
  1. Zorg ervoor dat iedereen – nouja, bijna dan – in je omgeving weet wat voor intolerantie of allergie je precies hebt. Schaam je vooral niet, maar wees er open en duidelijk over. Vertel wat je wel en niet mag. Op deze manier creëer je meer begrip en heb je des te meer kans dat mensen daadwerkelijk rekening met je houden.
  1. Heel belangrijk voor mensen met coeliakie en glutensensitiviteit: onderwerp je keuken aan een grondige schoonmaakbeurt. In al die jaren heeft zich een aardige hoeveelheid gluten verzameld in jouw keuken. Denk alleen maar aan het aanrecht, de oven, het bestek en de pannen, maar ook de broodrooster. Aan te raden is om die laatste te vervangen, maar een oven is daarvoor wat te kostbaar. Maak deze dus grondig schoon, net als de rest van de keukeninventaris. Let ook op kruisbesmetting, zeker wanneer je met iemand samenwoont die wel gluten eet. Zorg daarom voor een eigen broodrooster.
  1. Hou het simpel! Maak het jezelf niet te moeilijk, maar begin met eenvoudige gerechten. Kijk eerst eens welke dingen je wél gewoon kunt eten in plaats van meteen zelf een glutenvrije hartige taart in elkaar te flansen. Begin gewoon met aardappelen, rijst, groente, fruit en onbewerkt vlees. Probeer kant en klare glutenvrije pasta en brood. Dan kun je later altijd nog met allerlei zelfgemaakte pasta’s, pizza’s en taarten aan de slag.
  1. Zorg ervoor dat je (huis)arts ‘je aandoening’ erkent en vraag of hij of zij een verklaring wil opstellen, waarin staat dat je een gevoeligheid voor gluten hebt, zoals bij mij het geval is. Dit kan handig zijn wanneer je op reis gaat. Met deze verklaring kan je bijvoorbeeld extra bagage bijboeken voor je glutenvrije producten.
  1. De Belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. En de Belastingdienst maakt het voor mensen met een voedselintolerantie écht gemakkelijk. Door de verklaring van de (huis)arts (zie punt 5) op te sturen naar de Belastingdienst, kun je geld terug krijgen vanwege de kosten die het volgen van een glutenvrij dieet met zich meebrengt. Dit is wel afhankelijk van de hoogte van je inkomen, maar ik zou het zeker proberen.
  1. Geniet! Dit is een hele belangrijke. Misschien brengt het krijgen van de diagnose wat stress met zich mee, maar wees vooral ook blij. Na al die jaren weet je eindelijk wat je mankeert en belangrijker: wat je eraan kunt doen. Wees dankbaar, ook wanneer het herstel na de diagnose nog even op zich laat wachten en je nog klachten hebt. Geef je lijf de tijd om voor eens en voor altijd af te rekenen met – in mijn geval – gluten én melk. Voor je het weet, voel je je een stuk beter en ben je vergeten hoe het is om buikpijn te hebben.


Welke tips heb jij nog voor mensen die net hun diagnose krijgen? Laat je reactie hieronder achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *