Een glutenfoutje moet kunnen óf toch niet?

glutenfout

Een hapje van een broodje dat toch niet glutenvrij blijkt te zijn of een stukje van een speculaasje dat wel glutenvrij, maar niet melkvrij is. Een dieetfout zit in een klein hoekje en is snel gemaakt.

Toch kan zo’n ‘klein foutje’ vervelende gevolgen hebben. In dit artikel vertel ik hoe ik reageer op een glutenfout.

Elke vijftiende van de maand blogt een groep glutenvrije bloggers over hetzelfde onderwerp. Deze maand staat de glutenfout centraal. De bloggers schrijven over dieetfouten en hoe sterk ze daar op reageren. Ook Doemijglutenvrij doet hieraan – voor het eerst – mee.

Vorig jaar is bij mij glutensensitiviteit ontdekt. Net als bij mensen met coeliakie, krijg ik klachten na het eten van gluten. Mijn buik zwelt op en ik krijg ontzettende buikpijn. Groot verschil is echter dat er geen ontstekingsreactie in de darmen ontstaat na het binnenkrijgen van gluten – iets wat bij coeliakie wel het geval is.

Pijnlijke gevolgen

Doordat mijn darmen niet beschadigen door gluten, zijn sommige mensen misschien geneigd te denken dat een glutenfoutje best moet kunnen bij glutensensitiviteit. Nee dus. Hoewel er geen schade optreed aan mijn darmen, heeft een dieetfout wel degelijk nare gevolgen. Een glutenfout probeer ik dan ook – net als mensen met coeliakie – koste wat kost te voorkomen.

Wanneer ik toch gluten binnenkrijg – bijvoorbeeld die periode toen ik een glutenprovocatie moest doen om de diagnose te stellen – merk ik dat vrij snel. Mijn buik blaast op, ineens lijk ik wel zes maanden zwanger. Ik word misselijk en krijg buikpijn en maagpijn. Het voelt alsof er een strakke band om mijn buik zit, die steeds strakker en strakker wordt aangetrokken. Daarbij krijg ik het soms ook benauwd en kan ik er maar beter voor zorgen dat er een toilet in de buurt is.

Ik ben nog niet zo lang glutenvrij – nog geen jaar – en hou mij strikt aan het dieet. Een glutenfout komt dan ook niet vaak voor. Helemaal te vermijden is het echter niet. Ik heb dan ook af en toe wel eens behoorlijke buikpijn. Helaas is het vaak lastig te achterhalen waar die pijn vandaan komt. Is het inderdaad een glutenfout en was die salami misschien toch niet glutenvrij of heeft het restaurant soms een steekje laten vallen?

Verkeerd speculaasje

Soms is een dieetfout wél te achterhalen. Naast gluten mag ik ook geen melk en het vermijden van melk vind ik eigenlijk nog wel lastiger dan gluten. Zo vond ik rond Sinterklaas een glutenvrij speculaasje in de kast. Zonder erbij na te denken scheurde ik de verpakking open en zette mijn tanden in het speculaasje. Een half uur later zwol mijn buik op en kreeg ik buikpijn. Hoe kon dat nou? Het speculaasje was toch glutenvrij?

Ik liep naar de prullenbak en haalde de verpakking er weer uit. Ik las de ingrediënten na en ja hoor, er zat dus melk in. Was ik vergeten om de ingrediëntenlijst op melk te checken. Zo stom!

Check en dubbelcheck

Maar deze middag buikpijn heeft mij wel wakker geschud en sindsdien check ik altijd alle ingrediënten – vaak wel twee keer. Ook wanneer ik het product al vaker heb gegeten. Fabrikanten kunnen namelijk zomaar besluiten de samenstelling van een product te veranderen. Het nauwkeurig blijven nalopen van het etiket zorgt er gelukkig wel voor dat dieetfouten mij niet zo heel vaak overkomen.

Dit zijn de andere bloggers die deze maand meedoen aan ‘Wij bloggen glutenvrij’:

Heb jij vaak een dieetfout? En hoe reageer je op zo’n glutenfout?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *