Eerste hulp bij een dieetfout

eerste hulp bij een dieetfout

Wanneer je een voedselintolerantie hebt, probeer je dieetfouten zoveel mogelijk te voorkomen. Trouw check je altijd het etiket en wanneer je ergens gaat eten, vertel je altijd duidelijk wat je wel en vooral ook niet mag. Alles om maar te voorkomen dat je een dag – of erger: een paar dagen – ziek op bed ligt.

Hoe erg je ook je best doet; soms kan het toch gebeuren dat er iets misgaat en je iets binnenkrijgt wat je eigenlijk niet mag. Heel vervelend, maar het kwaad is helaas al geschied. Wat doe je om je beter te voelen?

De oorzaak

Een dieetfout overkomt iedereen weleens. Of je nu al lang een glutenvrij en/of melkvrij dieet volgt of er nog maar net mee begonnen bent. Soms is de oorzaak te achterhalen – je bent bijvoorbeeld vergeten om het etiket goed na te lezen. Zo nam ik afgelopen november een hap van een glutenvrij speculaasje. Nog geen half uur later zwol mijn buik enorm op en had ik meteen ontzettende buikpijn. Ik checkte het etiket nog eens en toen bleek dat er roomboter – melk dus – in het speculaasje zat. Gewoon niet goed gekeken dus. Hoe stom!

Lang niet altijd is de oorzaak meteen duidelijk. Je weet natuurlijk niet precies wat er in de keuken van een restaurant is gebeurd. Wie weet heeft de kok een behoorlijke steek laten vallen en heeft hij jouw glutenvrije maaltijd klaargemaakt op een snijplank, waar hij even daarvoor een gewoon stokbrood in stukken heeft gesneden. Niet handig, maar feit is dat je je nu niet lekker voelt. Wat doe je om je zo snel mogelijk weer beter te voelen? Hieronder een aantal tips.

  1. Geef toe aan je buikpijn. Je hebt iets verkeerds gegeten en je voelt je niet lekker. Wees lief voor jezelf. Ga geen dingen doen waar je eigenlijk geen zin in hebt en die je beter niet kunt doen. Wees eerlijk tegen jezelf en je omgeving. Vertel wat er aan de hand is en zeg gewoon je vaste sportavond of die verjaardag af. Ga lekker op de bank of in bed liggen.
  1. Neem een kop thee. Bij mij werkt dit altijd erg goed. Wanneer ik last van mijn buik heb, geeft een warme kop thee vaak gauw verlichting. Ik ga wel vaak voor slappe thee, liefst groene thee, die niet lang getrokken heeft. Soms heb ik zelfs helemaal geen zin in een smaakje en ga ik gewoon voor heet water. Sowieso is drinken erg belangrijk; zorg er dan ook voor dat je genoeg vocht binnenkrijgt. Zeker wanneer je last hebt van diarree.
  1. Niet alleen een kop thee, maar warmte geeft sowieso verlichting. Neem een warm bad of warme douche. Een kruik zou ook kunnen werken. Ik vind het niets om zo’n klotsend ding op mijn buik te hebben liggen, maar er zijn mensen die het heerlijk vinden.
  1. Ontspan! Het klinkt een beetje zweverig, maar bij mij werkt het ook altijd om op mijn (buik)ademhaling te focussen. Leg je handen op je buik en adem rustig in, houd een paar tellen vast en adem weer rustig uit. Ook dit kan enigszins verlichting geven.
  1. Geef je pijnlijke buik ‘de ruimte’ en ga in de voor jou meest fijne houding liggen. Voor mij is dit plat op mijn rug of op mijn rechterzij, met mijn knieën opgetrokken.
  1. Wellicht voor de hand liggend, maar zorg ervoor dat je in de buurt bent van een toilet. Spreekt voor zich, denk ik…
  1. Klinkt misschien gek, maar cola en kauwgom willen ook weleens helpen. Wanneer ik een opgeblazen buik heb of misselijk ben, zakt het vaak wanneer ik op een stuk kauwgom kauw.
  1. Dan is er nog een laatste – vrij rigoureuze – oplossing. Wanneer je een grote hoeveelheid gluten binnen hebt gekregen, is er ook nog de mogelijkheid om je vinger in de keel te steken. Wat mij betreft geen aanrader en ik doe dit dan ook nooit. Maar mocht het écht niet uitkomen om ziek te zijn, dan is dit wellicht een laatste redmiddel.

Wat doe jij bij een dieetfout? Heb je nog een andere tip?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *