Glutenvrij gourmetten doe je zo!

glutenvrij gourmetten

Grote kans dat je de komende dagen gaat gourmetten. Een avondje gourmetten of steengrillen is namelijk het ideale gerecht tijdens de feestdagen. De halve dag in de keuken staan is niet nodig én je hebt alle tijd om bij te kletsen met familie en vrienden.

Wanneer je een gluten- en melkvrij dieet volgt, kan een avondje glutenvrij gourmetten misschien wat spannend zijn. Maar dat is nergens voor nodig! In dit artikel laat ik zien dat je ook met een voedselintolerantie kunt genieten van een onbezorgde gourmet.

Bij gourmetten zie ik een grote tafel voor me, die vol staat met de lekkerste hapjes, drankjes én in het midden natuurlijk het gourmetstel, grill of – in mijn geval – het glutenvrije bakplaatje. Het fijne van een avondje glutenvrij gourmetten is dat je alle kanten op kunt.

Voor iedereen zit er wel wat bij: of je nu van vlees of vis houdt, pannenkoekengek bent, graag gebakken eieren neemt, alleen maar groente eet óf wanneer je een voedselintolerantie hebt en net als ik geen gluten en melk mag. In je gourmetbakje of op de grillplaat kun je alles kwijt!

Vlees

Hoewel je bij gourmetten alle kanten op kunt, gaan de meeste mensen toch voor vlees. Dat is dan vaak ook waar de gourmet mee begint. De meeste supermarkten verkopen kant-en-klare gourmetschotels, maar deze zijn meestal niet glutenvrij. Ik bestel daarom altijd een gourmetschotel bij de slager en geef daarbij aan dat hij glutenvrij en melkvrij moet zijn. Wat je eventueel ook kunt doen is dat je bij de supermarkt zelf allerlei gluten- en melkvrij vlees uitzoekt, in kleine stukjes snijdt en zo zelf je eigen gourmetschotel samenstelt.

Wanneer je met gasten bent die wél gewoon gluten en melk nemen – wat meestal het geval is – is het aan te raden om voor hen ook gluten- en melkvrij vlees te bestellen. Doe je dit niet, dan is de kans op kruisbesmetting groot. Natuurlijk heb je bij gourmet je eigen bakjes, maar vaak ligt het vlees toch gewoon op de gezamenlijke grillplaat.

Als je net zoals ik niet zo heel gevoelig bent, kun je er ook voor kiezen om een apart gedeelte van de plaat in te richten voor jouw gluten- en melkvrij vlees. Baken dit zorgvuldig af – bijvoorbeeld met aluminiumfolie – zodat voor iedereen duidelijk is dat ze hier ver uit de buurt moeten blijven.

Vis

Naast vlees kan vis eigenlijk ook niet ontbreken tijdens de glutenvrije gourmet. Zalm is bijvoorbeeld erg lekker. Nóg lekkerder is wanneer je de zalm besprenkelt met citroen en wat kruiden toevoegt, zoals dille. Leuk is ook om zelf een spiesje te maken van wat garnalen en deze een paar minuten aan te bakken. Breng de garnalen op smaak met knoflook.

glutenvrije gourmet

Bijgerechten

Natuurlijk is het ook lekker om wat groente te grillen op de gourmetplaat of in je pannetje. Ik ga altijd voor champignons, courgette en paprika. Ook lekker is om wat groente in reepjes te snijden en hier een plakje ontbijtspek om te wikkelen. Even aanbakken op de plaat en je hebt een heerlijk bijgerechtje. Hoewel je er misschien niet aan zou denken, vind ik een schaaltje krieltjes ook altijd fijn bij de gourmet. Boen de krieltjes goed schoon, kook ze een paar minuten in een pannetje water, laat afkoelen en snijd in partjes. Breng op smaak met rozemarijn, olijfolie en knoflook. Laat de krieltjes vervolgens een paar minuten bakken op de plaat.

Zonder stokbrood is de gourmet niet compleet. Ik ga vaak voor een wit stokbroodje van Schär wat ik even in de oven afbak, maar ook het stokbrood van Schnitzer vind ik erg lekker. Zelf ben ik eigenlijk niet zo van de gebakken eieren en pannenkoekjes tijdens de gourmet, maar veel mensen vinden het een lekkere toevoeging.

Sausjes

Als ik mijn vlees bij de slager bestel, zit er meestal geen kruiden op het vlees. Ik breng mijn vlees zelf op smaak én lekkere sausjes zijn daarbij onmisbaar. Knoflooksaus maak ik zelf door 4 eetlepels sojayoghurt, 2 eetlepels mayonaise, wat citroensap en peper goed met elkaar te mengen. Vervolgens doe ik er wat verse bieslook en flink wat knoflookpoeder doorheen. Heerlijk én helemaal niet veel werk!

Ook mijn satésaus maak ik zelf. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is 100 gram pindakaas, 100 ml water, een theelepel sambal, knoflook en een scheut ketjap. Doe alles bij elkaar in een pannetje, zet op het vuur en roer net zo lang tot de saus dik wordt. Op mijn stokbrood doe ik vaak aioli of hummus. En barbecuesaus – gluten- én melkvrij uiteraard – kan natuurlijk ook niet ontbreken!

Wat zijn jouw tips voor een glutenvrij gourmetten? Laat je reactie hieronder achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *