Glutenvrij op Texel

glutenvrij op texel

Voor dat ultieme vakantiegevoel hoef je niet altijd ver weg. Ook in Nederland zijn genoeg plekjes waar je dat ontspannen gevoel ervaart. Wanneer ik de boot naar Texel neem en even later het eiland opstap, ben ik er echt even uit en kom ik helemaal tot rust.

Groot voordeel: Texel is ook een fijne vakantiebestemming voor wie een glutenvrij dieet heeft!

Twee keer ben ik inmiddels op Texel geweest. Na het eerste bezoekje was ik meteen verkocht. Die rust, de ruimte en het relaxte eilandleven bevielen mij wel. Vandaar dat we dit jaar teruggingen. Daarbij hadden we ook een missie: mijn vriend wilde graag parachutespringen en waar kan dat nu beter dan boven Texel?! En dan kon ik meteen checken of glutenvrij op Texel een beetje te doen is.

Glutenvrije Bed & Breakfast

De eerste keer op Texel at ik nog gewoon gluten. Deze keer moest ik rekening houden met mijn glutensensitiviteit en koemelkallergie. We sliepen in Bed & Breakfast De Noorderzon, een schattig tuinhuisje in de tuin van Mieke en Christof in Den Burg. Van tevoren had ik gevraagd of ze rekening konden houden met mijn dieet en dat was geen enkel probleem. Gelukkig maar, want we gingen met de motor naar Texel en dan kun je natuurlijk maar weinig meenemen.

Mijn gluten- en melkvrije dieet leek inderdaad geen probleem te zijn. Integendeel zelfs: het leek wel appeltje eitje voor Mieke en Christof! Toen we aankwamen stond er een heerlijke zelfgemaakte amandelbosbessencake op ons te wachten en ook tijdens het ontbijt was aan alles gedacht. Van sojayoghurt tot fruit en van glutenvrij brood tot boekweitgranen. Genoeg om uit te kiezen én alles was gluten- en melkvrij!

Glutenvrije kroket

Voordat we op de motor richting Texel stapten, had ik via internet alvast wat restaurants opgezocht waar je terechtkunt met een glutenvrij en melkvrij dieet. Dit resulteerde in een aardig lijstje. Verder had ik ook begrepen dat er op Texel een snackbar zat die glutenvrije snacks serveert. De eerste stop op het eiland was dan ook bij Paul Patat in de Koog, waar ik smulde van een heerlijke kroket.

Glutenvrije restaurants

De eerste avond aten we bij Vincent Eilandkeuken, een leuk restaurant op een mooie plek in de bossen. We bestelden een viergangenverrassingsmenu en aten onze buiken meer dan rond. Het was zo veel dat we ons afvroegen of we niet per ongeluk een vijf- of zelfs zesgangenmenu voorgeschoteld kregen. Maar dat bleek niet het geval. Ze zijn bij Vincent Eilandkeuken gewoon niet van de kinderachtige porties.

Aangezien de eilandkeuken van Vincent ons goed bevallen was, besloten we de volgende avond te gaan eten bij wat later zijn kleinere broertje bleek te zijn: Vincent Citylounge in Den Burg. Ook hier hielden ze goed rekening met mijn dieet.

Gezien de ervaring van de vorige avond waarbij de porties nogal groot uitvielen, gingen we deze keer voor drie gangen. We gingen weer voor het verrassingsmenu en dat bleek opnieuw een goede keuze. Het glutenvrije brood was verrassend lekker. Knapperig en haast niet van glutenvol brood te onderscheiden.

texel glutenvrij

Lunchen deden we bij Eetcafé de Rog in de Cocksdorp, waar ik een flinke zalmsalade kreeg. Meer restaurants en cafés heb ik tijdens ons weekendje Texel niet bezocht, maar ook bij de Tijd en l’ Avenir in de Koog schijn je goed terecht te kunnen met een voedselintolerantie. Glutenvrije pannenkoeken eet je bij Klif 23 in Den Hoorn en ook Paal 33 schijnt een aanrader te zijn.

Met zijn vele glutenvrije restaurants is Texel dus echt een aanrader wanneer je er even tussenuit wilt in eigen land. Ook wanneer je een parachutesprong wilt maken trouwens, want dat is volgens vriendlief zo’n enorme kick dat je gewoon een keer moet ervaren. Nou, mij niet gezien…

20160625_150625_001

4 Reacties op “Glutenvrij op Texel

1. Hallo Rianne! Dank je wel voor de positieve vermelding van onze Bed & Breakfast De Noorderzon! Ook hartstikke leuk dat je laat zien dat je op Texel prima uit eten kunt gaan, ondanks bepaalde voedselintoleranties of allergieën. Wij eigenwijze eilanders geven graag een smakelijke invulling aan dit soort uitdagingen 😉