Recept: Glutenvrije en melkvrije sushi

zelf glutenvrije sushi maken

Sushi. Sommige mensen zijn er helemaal gek van. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn eerste ervaring met sushi niet zo heel goed was. De allereerste keer dat ik kennismaakte met sushi mocht ik nog gewoon gluten en melk en lieten we het een en ander thuisbezorgen. Ik was vol verwachting, maar vond er eigenlijk helemaal niets aan. Het was zelfs zo erg dat de sushi even later in de prullenbak belandde en we noodgedwongen maar op tosti’s overgingen.

Een paar jaar later probeerde ik het opnieuw. Samen met vriendin Anouk maakte ik onlangs glutenvrij en melkvrije sushi en in tegenstelling tot mijn eerste ervaring is deze variant wel érg lekker. Vandaag deel ik het recept met je.

Etiketten lezen

Sushi lijkt op het eerste gezicht misschien prima te doen wanneer je geen gluten en melk mag, maar het is wel even goed opletten. Voor sushi gebruik je vaak rijstazijn en hoewel de meeste rijstazijn glutenvrij is, zijn er ook fabrikanten die mout of gerst toevoegen. Even goed het etiket lezen dus!

Bij sushi hoort natuurlijk sojasaus. Sojasaus is van zichzelf niet glutenvrij, maar gelukkig is er tegenwoordig ook glutenvrije sojasaus verkrijgbaar. Hetzelfde geldt voor wasabi, ook hier is in de supermarkt een glutenvrije variant van te vinden. Surimi is vaak wél een probleem. Hier zit vaak tarwezetmeel in en is dus niet geschikt voor mensen met coeliakie of glutensensitiviteit.

Ook wanneer je een koemelkallergie of lactose-intolerantie hebt, is het belangrijk om goed de ingrediënten te checken wanneer je zelf sushi maakt. Bij sushi gebruik je vaak mayonaise en lang niet alle mayonaise is melkvrij.

glutenvrije melkvrij sushi maken

Ingrediënten

Voor een flinke portie sushi voor 2 personen heb je nodig:

– 300 gram sushirijst
– 3 eetlepels rijstazijn
– halve avocado
– 150 gram zalmfilet
– 1 blikje tonijn
– stukje komkommer
– 3 eetlepels mayonaise
– glutenvrije sojasaus
– evt. glutenvrije wasabi
– nori vellen
– paprikapoeder
– peper

Bereidingswijze

Kook als eerste de sushirijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voeg na het koken de rijstazijn toe en laat afkoelen. Ga aan de slag met de vulling en snijd de komkommer, zalm en avocado in kleine reepjes. Laat de tonijn uitlekken en voeg de mayonaise, wat peper en paprikapoeder toe.

Leg de nori vellen met de grove kant naar boven en doe de afgekoelde sushirijst erop. Schep de rijst met behulp van een vochtige lepel op het nori vel. Zorg ervoor dat het vel niet helemaal vol ligt met rijst, maar laat aan de bovenzijde ongeveer 1/3 over.

Leg horizontaal een paar reepjes avocado, komkommer, zalm of het tonijnmengsel op de rijst. Leg de vulling enigszins aan de onderkant. Vervolgens is het tijd om de nori vellen op te rollen. Hiervoor kun je eventueel speciale matjes gebruiken, die het rollen wat makkelijker maken.

Zodra je het geheel helemaal hebt opgerold, maak je het uiteinde een beetje nat met water, zodat het vel goed aan elkaar plakt. Maak op dezelfde manier nog een aantal ‘rollen’ met een andere vulling. Wanneer je op deze manier een aantal rollen gemaakt hebt, snijd je de rollen met een vochtig mes in reepjes. En klaar is je zelfgemaakte sushi! Serveer met glutenvrije sojasaus en eventueel ook glutenvrije wasabi.

1 Reactie op “Recept: Glutenvrije en melkvrije sushi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *