Recept: Supersnelle nasi met satésaus

glutenvrije nasi

Glutenvrije nasi is een van mijn favoriete  gerechten. Niet alleen omdat het zo lekker is, maar ook omdat het makkelijk te maken is. Als je een lange dag hebt gehad, is er niets fijner dan snel kunnen aanvallen op een lekker bord eten.

Deze glutenvrije nasi is supersnel klaar. Natuurlijk serveer je er zelfgemaakte satésaus bij, die je ook in een handomdraai op tafel zet.

Eigenlijk ben ik nooit zo gek geweest op Chinees. Sommige mensen zijn helemaal wild van de afhaalchinees, maar mij doe je er geen plezier mee. Nu helemaal niet meer – aangezien het gluten bevat – maar ook voor mij diagnose was ik er niet dol op.

Voor zelfgemaakte nasi maak ik echter een uitzondering. Mijn variant is uiteraard glutenvrij en bevat lekker veel nasigroente, vlees, én natuurlijk zelfgemaakte satésaus. Om het helemaal gemakkelijk te maken kun je satésaus natuurlijk gewoon kopen in de supermarkt, maar zelf maken is lekkerder en echt niet veel werk. Daarnaast is het vaak de enige oplossing wanneer je – net zoals ik – geen melk mag.

Ingrediënten glutenvrije nasi

Voor glutenvrije nasi voor twee personen heb je nodig:

– 200 gram zilvervliesrijst
– 400 gram Chinese roerbakgroente
– 2 eetlepels ketjap
– 2 eetlepels olijfolie
– 2 knoflookteentjes
– 2 theelepels sambal
– 300 gram kipfilet
– zout en peper

Voor de satésaus:
– 100 gram pindakaas
– 100 ml water
– teentje knoflook
– scheut ketjap
– theelepel sambal

Bereidingswijze

Snijd de kipfilet in blokjes. Snijd de knoflookteentjes fijn en doe samen met de kipfilet in een schaal. Voeg de olijfolie, sambal, ketjap en peper en zout toe en laat het afgedekt in de koelkast minimaal een half uur marineren. Langer mag ook, dat komt de smaak alleen maar ten goede.

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Doe de kipfilet in een wok en bak in een paar minuten bruin. Voeg de nasigroente toe en laat zo’n 6 minuten meebakken. Giet de rijst af en laat even staan. Schep vervolgens de rijst door de groente.

zelfgemaakte satésaus

Glutenvrije satésaus

Doe de pindakaas samen met het water in een pannetje en verwarm het geheel. Roer goed door, zodat de saus dikker wordt. Voeg een teentje knoflook, de ketjap en de sambal toe en roer goed door elkaar.

Serveer eventueel met gebakken eieren en kroepoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *