Een onbezorgde glutenvrije paasbrunch

glutenvrije paasbrunch

Een glutenvrije paasbrunch kan tijdens Pasen natuurlijk niet ontbreken. Bij Pasen zie ik een mooi gedekte tafel met vrolijk beschilderde eieren voor mij, met vers fruit, geperste jus en mandjes vol met de lekkerste broodjes. Denk aan croissants, kaasbroodjes, pistoletjes en sneetjes paasbrood. Lastig wanneer je een gluten– en/of melkvrij dieet volgt.

Toch hoeft het helemaal niet zo’n uitdaging te zijn om een lekkere paasbrunch zonder gluten en melk op tafel te zetten. In deze blog geef ik een aantal tips over hoe jij die paasdagen zonder stress én volledig gluten- en melkvrij doorkomt.

Natuurlijk heb je geen zin om voorafgaand aan de glutenvrije paasbrunch dagenlang zwoegend in de keuken te staan. Daarom hieronder een overzicht van eenvoudige recepten, verdeeld in 7 handige tips. Van havermoutbroodjes tot pannenkoeken en van hartige hapjes tot – hoe kan het ook anders – eieren. Om het je nog gemakkelijker te maken, heb ik de recepten afgewisseld met kant-en-klare producten die gewoon in de supermarkt te verkrijgen zijn.

Glutenvrije paasstol

  1. Een paasbrunch is natuurlijk niet compleet zonder lekkere paasstol. Helaas is er in maar weinig supermarkten een glutenvrije variant te vinden. Enige oplossing is dus om zelf de keuken in te duiken voor een glutenvrije en melkvrije stol. Bijkomend voordeel: vaak is zo’n zelfgemaakte stol nóg lekkerder ook. Tenminste niet zo vet en kleverig als veel van die kant-en-klare feestbroden.

havermoutbroodjes

  1. Wist je dat je met havermout de lekkerste – en simpelste – broodjes kunt maken? Deze havermoutbroodjes met bosbessen bijvoorbeeld! Voor 2 broodjes heb je 100 gram glutenvrije havermout nodig, 5 eetlepels sojayoghurt, 2 eieren, 1 theelepel kaneel en een handje bosbessen. Maal 100 gram havermout fijn in de keukenmachine. Schep in een kom, voeg ook de sojayoghurt, eieren en kaneel toe. Roer goed met een garde en doe vervolgens ook de bosbessen erbij. Schep het beslag in 2 rondjes op de bakplaat en bak op 175 graden in 25 minuten af in de oven.

zelfgemaakte eiersalade

  1. Bij Pasen horen natuurlijk eieren. Een zelfgemaakte eiersalade kan dan ook niet ontbreken tijdens de glutenvrije paasbrunch. Om deze eiersalade te maken heb je maar vier ingrediënten nodig: mayonaise (melkvrij), bieslook, een sjalotje en natuurlijk eieren. Kook 5 eieren zo’n 10 minuten. Laat ze even ‘schrikken’ in koud water en haal de schil eraf. Maak ze met behulp van een eiersnijder kleiner en doe ze in een kom. Snijd het sjalotje fijn en knip de inhoud van een half bakje verse bieslook in kleine stukjes. Voeg 2 eetlepels mayonaise, de bieslook en het sjalotje toe aan de eieren en prak fijn.

hapje komkommer garnaal

  1. Op de blog Uit Pauline’s keuken zag ik een hapje van komkommer en garnaal voorbij komen. Een lekkere frisse combinatie. Ik heb het recept iets aangepast en er mijn eigen variant van gemaakt. Ook hiervoor zijn maar een paar ingrediënten nodig en de meeste heb je al in huis wanneer je ook de eiersalade maakt. Neem een halve komkommer en snijd in stukjes van een paar centimeter. Haal de waterige kern eruit. Doe in een kommetje 2 eetlepels melkvrije mayonaise en voeg hier 1 theelepel citroensap en wat in stukjes geknipte bieslook aan toe. Breng op smaak met peper en zout. Bak 80 gram jumbo garnalen even kort aan in de koekenpan en laat uitlekken. Schep een lepeltje mayonaisemengsel op de stukjes komkommer en leg er één of twee garnalen bovenop.
  1. Je zelfgemaakte creaties kun je prima afwisselen met een paar broodjes uit de supermarkt. Het is soms best een zoektocht om lekker glutenvrij brood te vinden. Mijn favoriet is het brood van Genius. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet al hun brood even lekker vind, maar het meerzadenbrood en de bolletjes vind ik érg lekker. Net als de glutenvrije muffins. Ideaal om je paasbrunch mee aan te vullen!

bananenpannenkoekjes

  1. Grote kans dat je deze banaanpannenkoekjes al kent; het internet staat er immers vol mee. En dat is niet voor niets: deze pannenkoekjes zijn gewoon heel erg lekker! Het enige wat je nodig hebt is een rijpe banaan, een ei en wat kaneel. Lekker met vers fruit en agavesiroop.

Glutenvrije paasschuimpjes

glutenvrije paasschuimpjes

  1. Feestdagen zijn het ideale moment om eens even flink te zondigen. Vroeger kreeg ik als klein meisje weleens zo’n enorme chocoladepaashaas. Wat was ik daar blij mee. Helaas heb ik nog geen glutenvrije haas gevonden. Maar gelukkig zijn er genoeg andere glutenvrije én melkvrije snoepjes en chocolaatjes waar je jezelf tijdens Pasen mee kunt verwennen. In veel supermarkten zijn pure paaseitjes zonder melk en gluten- en melkvrije paasschuimpjes te vinden. Mierzoet die schuimpjes, maar lekker én verslavend zijn ze wel!

Hoe vier jij Pasen? Zet je ook een glutenvrije paasbrunch op tafel?

2 Reacties op “Een onbezorgde glutenvrije paasbrunch

  1. Lekkere tips, ik ga er zeker wat van gebruiken. Ik maak ook nog smoothies bij de paasbrunch. Ook glutenvrij maar voor iedereen heel lekker. Verder heb ik als toetje nog trifles gemaakt met GV cake.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *