Recept: Glutenvrije paasstol

glutenvrije paasstol

De paasdagen komt er alweer aan. En bij Pasen hoort natuurlijk een lekkere paasstol! Met amandelspijs, rozijnen en een beetje poedersuiker. Toen ik nog wel gluten en melk nam, kocht ik bij de supermarkt vaak een paasbrood.

Nu is dat een stuk lastiger. De meeste supermarkten hebben geen gluten- en melkvrije stol en als ze die al wel hebben, is het ook nog maar de vraag of hij een beetje smaakt. De oplossing: zelf maken! Helemaal niet moeilijk én lekker, ook voor gasten die geen glutenvrij dieet volgen.

Ingrediënten glutenvrije paasstol

Voor een glutenvrije paasstol heb je nodig:
– 400 gram Mix B van Schär
– 2 eieren
– 2 zakjes gist (14 gram)
– 80 gram kokosolie
– 200 ml amandelmelk
– rasp van 0,5 citroen
– 250 gram rozijnen en krenten
– 80 gram noten (bijv. pecannoten, amandelen, hazelnoten en/of walnoten)
– 40 gram suiker
– handje amandelschaafsel

Ik maak het amandelspijs zelf, omdat ik dat lekkerder vind en het helemaal niet veel werk is. Mocht je daar toch geen zin in hebben, dan kun je natuurlijk ook kant-en-klare amandelspijs in de supermarkt kopen.

Amandelspijs maken

Voor het amandelspijs heb je nodig:
– 190 gram blanke amandelen
– 160 gram suiker
– 1 ei
– rasp van een 0,5 citroen

amandelspijs maken

Maal de amandelen fijn in de keukenmachine. Doe daar de citroenrasp, de suiker en het ei bij. Zet de keukenmachine opnieuw aan en mix tot er een bal ontstaat. Wikkel het amandelspijs in folie en laat even rusten.

Bereidingswijze

Ga vervolgens aan de slag met de stol. Laat de rozijnen en krenten een kwartiertje wellen. Smelt de kokosolie samen met de amandelmelk in een pannetje. Doe de bloem, de gist, de suiker en de citroenrasp in een kom. Roer goed door elkaar. Voeg de eieren, de kokosolie en amandelmelk toe en mix een paar minuten met de mixer.

Laat de rozijnen goed uitlekken en voeg ze samen met de noten toe aan het deeg. Roer goed door het deeg. Leg het beslag op een bakplaat bekleed met bakpapier. Vorm een langwerpig stuk van ongeveer 1 centimeter dik. Leg een rol amandelspijs in het midden.

Leg het bovenste gedeelte over het onderste gedeelte, zodat alles samen gevouwen wordt en het amandelspijs ertussenin ligt. Vorm met je handen een mooi brood – gebruik evt. wat bloem als het deeg wat plakkerig is – en bestrooi met wat amandelschaafsel.

Laat de stol een half uur rijzen in een voorverwarmde oven op 50 graden. Let erop dat je de oven wel meteen weer uitzet! Verwarm na een half uur de oven voor op 200 graden. Bak de stol 30 tot 35 minuten in de oven. Haal het paasbrood uit de oven en laat even afkoelen. Bestuif met poedersuiker en snijd in plakken.

glutenvrij paasbrood

9 Reacties op “Recept: Glutenvrije paasstol

  1. Ik heb deze gister gemaakt. Voor het bakken was het deeg erg plakkerig maar toen het uit de oven kwam was de stol erg droog. Heb je tips?

    1. Bij mij was hij niet droog… Wel vervelend! Misschien de volgende keer wat meer amandelmelk toevoegen? Het is wel zo dat glutenvrij brood er om bekend staat dat het wat droger kan zijn dan gewoon brood met gluten. Maar bij dit brood vind ik het echt meevallen!

  2. Je zegt dat je de oven meteen uit moet zetten als je de stol erin laat rijzen….
    Hierna zeg je dat je de oven moet voorverwarmen op 200 graden. Haal je dan de stol uit de oven of laat je hem erin? (hij staat nu te rijzen in de oven ;-))

    1. Hi Niky. Ik zou de stol eruit halen wanneer je de oven aanzet op 200 graden, maar ook als je hem erin laat staan moet het denk ik wel goed komen. Maar ik haal hem er altijd uit! Succes en geniet ervan!

    1. Hoi Ann. Zelf heb ik er geen ervaring mee (aangezien ik wel ei mag), maar je zou evt. ‘No egg’ van Orgran kunnen proberen, dat is een glutenvrije eivervanger. Een mix van 1 eetlepel lijnzaad en een paar eetlepels water zou evt. ook kunnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *