Glutenvrije tips bij ziek zijn

glutenvrije tips bij ziek zijn

Ziek ben je natuurlijk het liefst zo min mogelijk. Toch ontkom je er niet altijd aan. Vorige week was ik de sjaak en voelde ik mij écht ziek. En dan heb ik het dit keer niet over ziek door een glutenfout, maar ik had gewoon een flinke buikgriep te pakken.

Dat bracht mij op het volgende onderwerp voor een nieuwe blogpost: glutenvrije tips bij ziek zijn. Wat voor glutenvrije en melkvrije producten kun je nemen om virusjes te lijf te gaan en je weer zo snel mogelijk beter te voelen?

Echt ziek ben ik gelukkig niet vaak. Ik heb weleens last van een verkoudheid of een glutenfout, maar een echte griep heb ik eigenlijk nooit. De laatste keer was misschien tien jaar geleden. Tot vorige week. Ik zal niet in details treden, maar een pretje was het niet. Koorts. Diarree. Overgeven. Het hele pakket.

Hoewel je bij buikgriep – zeker de eerste dagen – meestal niet aan eten en drinken moet denken, is het van belang om toch wel het een en ander binnen te krijgen en zo snel mogelijk weer aan te sterken.

Voldoende drinken

Een paar dagen niet of nauwelijks eten is niet echt een probleem. Maar het is wel belangrijk om voldoende te blijven drinken. Slappe, groene thee en water met een schijfje citroen zijn voorbeelden van dingen die je de eerste tijd kunt nemen. Ook cola schijnt te werken tegen misselijkheid. Bij mij werkte dit niet echt lekker; ik moest boeren van al dat koolzuur en kreeg alleen nog maar meer last van mijn maag.

Licht verteerbaar

Rijstwafels zijn licht verteerbaar en daarom goed om mee te beginnen wanneer je je weer wat beter voelt. Om het wat lekkerder te maken en meteen weer wat suikers binnen te krijgen, smeerde ik er wat honing of agavesiroop op. Ook glutenvrij wit brood – eventueel geroosterd – is een goede optie om mee te starten.

Van een tijdje niet eten kan je wat flauw worden en iets zouts eten kan dan vaak werken. Bouillon kan het tekort aan zouten – en vocht – aanvullen; net als zoute crackertjes, waaronder die van Schär. Op die crackers heb ik vorige week echt geleefd. Ideaal die dingen!

Er zijn ook mensen die zweren bij chips om het zoutgehalte wat op te krikken, maar daar moest ik niet aan denken. Banaan en peer zijn ook dingen die ik als eerste weer nam. Ook had mijn moeder een tomatensoepje langs gebracht, precies waar ik de eerste dagen zin in had!

Glutenvrij avondeten

Verder is het slim om gedurende de dag af en toe wat te eten; vermijd grote maaltijden. Wanneer je weer zin hebt in avondeten, kun je eerst beginnen met rijst en eventueel wat gekookte groenten. Ook vis en kip zijn goede starters; met vlees kun je beter nog even wachten.

De allerbelangrijkste tip die ik je nog kan meegeven is: luister naar je eigen lichaam. Wanneer je je weer wat beter voelt, neem dan gewoon waar je zelf zin in hebt en kijk niet naar wat je in de koelkast hebt liggen. Zo had ik nog hutspot liggen, maar dat was nou net iets waar ik géén zin in had.

Wat neem jij wanneer je ziek bent? Laat je reactie hieronder achter!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *