Het geheim van etiketten lezen

etiketten lezen glutenvrij melkvrij

Wanneer ik vroeger boodschappen deed, lette ik eigenlijk nooit zo op het etiket. Destijds was voor mij het belangrijkste dat het product er een beetje lekker uit zag en vooruit – ik probeerde af en toe ook nog een beetje op de prijs te letten.

Toen ik ontdekte dat ik geen gluten en melk meer mocht, werd boodschappen doen ineens een stuk lastiger. In plaats van enkel te kijken naar uiterlijk en prijs, moest ik nu ook de ingrediëntenlijst nauwkeurig nalopen. En dat was nog best een tijdrovend klusje.

In dit artikel laat ik zien op welke ingrediënten je vooral moet letten en hoe boodschappen doen dan een stuk makkelijker én sneller gaat.

Het goed lezen van etiketten is voor mensen met een voedselintolerantie ontzettend belangrijk. Even niet goed opletten kan immers vervelende gevolgen hebben. Na een jaar glutenvrij ben ik inmiddels goed getraind en scan ik razendsnel of er in een product melk of gluten zitten en ik het dus beter in het schap kan laten staan. Toch moet ik altijd blijven opletten, aangezien de samenstelling van producten zomaar kan veranderen en het kan zijn dat er ineens toch gluten of melk in mijn favoriete product terechtkomen.

Gelukkig zijn producenten verplicht om allergenen duidelijk te vermelden. Vaak staan allergenen dikgedrukt of in hoofdletters op de verpakking geschreven, waardoor ze er meteen uitspringen. Daarnaast wordt er ook steeds vaker gebruik gemaakt van glutenvrije en melkvrije logo’s. Ik doe mijn boodschappen vaak bij Albert Heijn en een groot gedeelte van de producten daar heeft zo’n logo. Ideaal!

Glutenvrij

Helaas hebben lang niet alle glutenvrije producten zo’n glutenvrij logo. Het goed lezen van een etiket blijft dan ook ontzettend belangrijk. Volg je een glutenvrij dieet, dan is het belangrijk om vooral te letten op onderstaande ingrediënten:

– gluten
– tarwe
– gerst(emout)
– rogge
– haver (tenzij glutenvrij)

Wanneer je een van deze ingrediënten terugvindt op het etiket, moeten de alarmbellen gaan rinkelen en kun je het product maar beter laten staan.

Nu is het niet nodig om álle etiketten uitvoerig te lezen. Er zijn gelukkig ook een heleboel (onbewerkte) producten die nooit gluten zullen bevatten. Voorbeelden hiervan zijn: gekookte aardappelen, groente, fruit en ongezouten noten.

etiket glutenvrij melkvrij

Melkvrij

Wanneer ik het etiket heb gescand op gluten, ben ik nog niet klaar. Vanwege mijn koemelkallergie moet ik het etiket ook nog nalezen op melk. Net als dat het glutenvrije logo niet terug te vinden is op alle glutenvrije producten, ontbreekt ook het melkvrije logo op veel melkvrije producten. Goed lezen blijft dus ook wat melk betreft erg belangrijk. Hierbij let ik vooral op onderstaande ingrediënten:

– melk (koemelk, geitenmelk, paardenmelk, schapenmelk en ezelinnenmelk)
– melkpoeder
– wei, weipoeder, wrongel
– (room)boter
– margarine (tenzij plantaardig)
– melksuiker of lactose
– melkvet, melkzout
– melkeiwit
– room

Melkzuur en cacaoboter leveren soms wat verwarring op. Deze producten hebben echter niets met melk te maken en passen daarom gewoon binnen een melkvrij dieet. Ook bij een melkvrij dieet is het niet nodig om altijd alle etiketten uitvoerig te lezen. Onbewerkte producten als gekookte aardappelen, fruit, groente en ongezouten noten zullen nooit melk bevatten.

Sporen van

Tijdens het lezen van etiketten, kom je geregeld de volgende zin tegen: ‘Kan sporen bevatten van…’ Dit betekent dat er geen gluten tussen de ingrediënten zitten, maar dat de fabrikant zich wil indekken. Dit zie je bijvoorbeeld wanneer er in een fabriek zowel glutenvrije als glutenvolle producten worden gemaakt.

Wanneer dit op het etiket staat, neem ik het product altijd. Mijn keuken is immers ook niet helemaal glutenvrij, aangezien mijn vriend namelijk wel gluten eet. Ik denk trouwens dat er maar weinig keukens en andere plekken op de wereld zijn, die helemaal honderd procent glutenvrij zijn. Daarnaast zijn dit soort ‘sporen’ altijd nog onder de norm van 20 milligram gluten per kilo en krijgt bijna niemand klachten van zo’n klein beetje gluten.

Waar letten jullie op bij het lezen van etiketten? Hebben jullie nog tips voor mensen die net starten met hun dieet? Laat je reactie hieronder achter.

3 Reacties op “Het geheim van etiketten lezen

  1. Eet je wel kaas? Welke kazen mag je eten met een lactose intolerantie? Mij werd verteld alle harde kazen en oude kazen, maar in krijg overal last van.

    1. Hoi Anouk. Ik eet helemaal geen kaas! Dit omdat ik niet alleen geen lactose mag, maar helemaal geen melkproducten. Sommige harde en oude kazen zijn inderdaad lactosevrij, maar dus niet geschikt voor mij. Ik heb weleens plantaardige kaas gegeten, maar daar vind ik dus echt helemaal niks aan. Dan maar geen kaas! Ik hoop dat er ooit nog eens een lekkere vervanger komt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *