Mijn 7 favoriete ontbijtjes

ontbijt

Ik hoef je vast niet te vertellen dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je stevig en vol energie aan de dag kunt beginnen.

Maar wat neem je om de dag goed van start te laten gaan? Vandaag geef ik je wat inspiratie en laat ik je mijn 7 favoriete ontbijtjes zien.

Onder het mom van ‘ontbijt als een koning, lunch als een prins en dineer als een knecht’ heb ik altijd geleerd dat je vooral ‘s ochtends moet zorgen voor een flinke maaltijd. Het ontbijt is de motor van de dag dat je echt nodig hebt om vol energie aan de dag te beginnen. Nog nooit heb ik mijn ontbijt dan ook overgeslagen.

Als kind nam ik ’s ochtends altijd twee boterhammen, vaak met zoet beleg als hagelslag, chocoladepasta, jam of appelstroop. Gelukkig hadden wij vroeger thuis niet zo’n regel dat je eerst wat hartigs moest nemen voordat je aan zoet mocht beginnen. Want no way dat ik ’s ochtends vleeswaren of een plak kaas naar binnen had gekregen. Ik moet er niet aan denken.

De laatste jaren nam ik steeds vaker yoghurt met muesli als ontbijt. Dat ging er een stuk makkelijker in dan altijd maar die boterhammen. Een gewoonte die ik nog altijd heb, al neem ik nu glutenvrije ontbijtgranen en sojayoghurt of amandelmelk. Het is nog altijd een van mijn favoriete ontbijtjes. Hieronder zie je hoe ik nog meer lekker én vol energie aan mijn dag begin.

favoriete ontbijt

1. Havermout met amandelmelk

Vroeger moest ik nooit iets hebben van havermout. Ik dacht altijd meteen aan die vreselijke Brinta. De laatste tijd ben ik havermout echter gaan waarderen en is het zelfs een van mijn favoriete ontbijtjes geworden! Let hierbij wel op dat je gaat voor glutenvrije haver. Haver is van zichzelf namelijk niet glutenvrij; alleen als er expliciet glutenvrij opstaat kun je het veilig eten.

Door mijn havermout doe ik altijd wat amandelmelk en een snufje kaneel. Verder voeg ik ook altijd fruit toe, zoals stukjes appel, abrikoos, aardbeien, granaatappelpitjes of banaan.

glutenvrije haver-ontbijtkoek

2. Havermout ontbijtkoek

Ik ben er ook achter gekomen dat je met havermout de lekkerste dingen kunt maken, zoals deze ontbijtkoek van havermout. Ontbijtkoek is voor mij eigenlijk onmisbaar om de dag mee te beginnen. Vroeger nam ik elke ochtend een plak kant-en-klare ontbijtkoek en deze variant van havermout is een lekker én verantwoord glutenvrij alternatief.

havermoutbroodjes

3. Havermoutbroodjes

Met havermout maak je ook in een handomdraai heel lekkere havermoutbroodjes! Het enige wat je hiervoor nodig hebt is 100 gram glutenvrije havermout, 5 eetlepels sojayoghurt, 2 eieren en 1 theelepel kaneel. Ook lekker is om er een handje bosbessen doorheen te doen.

Maal de havermout fijn in de keukenmachine en schep in een kom. Doe de sojayoghurt, eieren en kaneel erbij en roer goed door met een garde. Roer ook de bosbessen erdoorheen. Schep het beslag in 2 rondjes op de bakplaat en bak 25 minuten op 175 graden in de oven.

favoriete ontbijt

4. Sojayoghurt met ontbijtgranen

Ook dit ontbijtje met sojayoghurt en glutenvrije ontbijtgranen staat geregeld op tafel. Ik doe vaak maar een paar lepels yoghurt in een schaaltje en voeg vervolgens lekker veel ontbijtgranen en vers fruit toe. Dit kan van alles zijn: aardbeien, appel, frambozen, aardbeien, bramen: het is maar net waar ik zin in heb en wat ik in huis heb. Ook de ontbijtgranen zijn elke keer anders, soms muesli, dan granen, en soms ook gewoon havermout: zo lang het maar glutenvrij is!

favoriete ontbijt

5. Ontbijttaartje

Op de site van Oh My Pie kom ik geregeld allerlei lekkere ontbijttaartjes tegen. Erg leuk en lekker om de dag mee te beginnen. Dit bosvruchten ontbijttaartje is mijn favoriet. Het enige wat je ervoor nodig hebt is een ei, handje bosvruchten, paar lepels sojayoghurt en havermout.

banaanpannenkoekjes

6. Banaanpannenkoekjes

Wie mijn blog geregeld volgt, weet dat ik gek ben op pannenkoeken. Ik kan die altijd wel eten. Ook als ontbijt! Deze banaanpannenkoekjes zijn erg lekker om de dag mee te beginnen. Makkelijk ook, want je hebt maar 2 ingrediënten nodig: banaan en eieren.

eetdagboek juni

7. Brood met chocoladepasta

Naast pannenkoeken ben ik ook gek op chocolade. Chocolade is lekker bij de thee, maar ook heerlijk om de dag mee te beginnen! Er gaat toch niets boven een wit broodje met chocoladepasta? Ik dacht altijd dat dit bijna onmogelijk was, aangezien in de meeste chocoladepasta wel melk of gluten zit, maar bij de webshop More than Soup is een gluten- en melkvrije chocoladepasta van hazelnoot te verkrijgen. Ideaal!

Wat is jouw favoriete ontbijt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *