Eerste hulp bij een opgeblazen buik

opgeblazen buik

Een opgeblazen buik is een heel vervelend gevoel. Wat je er tegen kunt doen, lees je vandaag op mijn blog!

Ik krijg altijd last van een opgeblazen buik wanneer ik onverhoopt toch gluten binnen heb gekregen. Maar ook wanneer ik zeker weet dat ik geen dieetfout heb gemaakt, heb ik weleens last van een opgeblazen gevoel.

Mijn buik is mijn ‘zwakke plek’. Waar ander mensen hoofdpijn krijgen, heb ik last van mijn buik. Dat is mijn hele leven al zo. Vroeger klaagde ik dan ook geregeld over buikpijn. Sinds ik erachter ben dat ik glutensensitief ben en daarnaast niet tegen koemelk kan en daarom producten met melkeiwitten en gluten vermijd, is mijn buik een stuk rustiger geworden.

Stress of iets verkeerds gegeten?

Toch heb ik zo nu en dan nog last van mijn buik. Wanneer ik last heb van stress, merk ik dat meteen. Ik heb last van krampen en mijn buik voelt enorm opgeblazen. Maar ook wanneer ik iets te kruidig heb gegeten, kan ik last krijgen van een opgeblazen gevoel. En soms is er ook helemaal geen verklaring voor. Dan heb ik er gewoon ineens last van.

Heel vervelend, maar gelukkig is er wel wat te doen aan een opgeblazen buik. Daarom geef ik je vandaag een aantal tips!

  1. Drink thee of heet water

Wanneer ik last heb van een opgeblazen buik neem ik vaak een kop slappe thee. Soms neem ik helemaal geen thee en laat ik een theezakje achterwege. Dan drink ik gewoon heet water. De warmte ontspant je buik en neemt bij mij gelijk een deel van de pijn weg.

  1. Buikademhaling

Je focussen op je ademhaling kan ook werken bij een opgeblazen gevoel. Groot voordeel: door op je ademhaling te letten ontspan je meteen. Leg je handen op je buik en adem langzaam in, waardoor je buik naar voren gaat. Houd even vast en adem langzaam uit. Herhaal dit een aantal keer.

  1. Draag losse kleding

Het eerste wat ik doe wanneer ik last heb van mijn buik, is mijn knoop los doen. Dit scheelt vaak al een heleboel. Geregeld trek ik ook een losse joggingsbroek aan om mijn opgeblazen buik de ruimte te geven. Ook een strakke trui of blouse kan beknellend werken wanneer je last heb van een opgeblazen gevoel. Doe deze dan ook uit of los. Maak het jezelf gemakkelijk!

  1. Masseer

Wat ook nog weleens werkt is om mijn buik te masseren. Dit ziet er misschien wat gek uit, maar het ontspant wel. Voer lichte druk uit met je vingers en probeer op deze manier de overtollige lucht in je buik voorzichtig weg te duwen.

  1. Neem rust

Heel belangrijk wanneer je buikpijn hebt: doe het even rustig aan. Probeer wanneer het even kan plat op de bank te gaan liggen en doe even helemaal niets. Focus je op je ademhaling en doe je ogen dicht. Op deze manier wat rust nemen, wil soms ook al genoeg zijn om je buikpijn te doen afnemen.

  1. Neem kauwgom

Vaak wordt juist geadviseerd om géén kauwgom te nemen wanneer je last hebt van een opgeblazen buik. Maar bij mij wil het soms juist wél helpen om het opgeblazen gevoel te doen afnemen. Een paar minuten kauwen biedt soms al wat verlichting.

  1. Beweging

Ik heb de beste tip voor het laatst bewaard! Naast rust nemen en je op je ademhaling focussen, werkt wat beweging vaak ook heel goed. Een klein wandelingetje van zo’n 15 minuten in de buitenlucht is vaak al genoeg om mijn opgeblazen gevoel te verminderen.

Wat doe jij wanneer je last hebt van een opgeblazen buik? Laat je reactie hieronder achter.

2 Reacties op “Eerste hulp bij een opgeblazen buik

  1. Bij mij werkt een ouderwets voetenbad ook goed. Warm als je moe en rillerig bent, lauw tot koud als je het warm hebt. Het maakt je rustig en dwingt je om echt even tot stilstand te komen. Werkt ook bij hoofdpijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *